Iskolakezdés vagy iskolaváltás- Tippek és trükkök

Az autista gyermekek és fiatalok nehéznek találhatják a változásokat, beleértve az iskola megkezdését vagy az iskolaváltást. Az alábbi stratégiákkal az átmenetet megelőző időszakban és a változás idején megtámogathatja gyermekét, valamint útmutatót is találhat az iskolával való együttműködéshez.

Hírünk a címre kattintva tovább olvasható

Felkészülés a változásra

Íme néhány olyan stratégia, amely hasznosítható a változáshoz való felkészüléshez.  

Tervezett látogatás és szakaszos belépés

  • Látogasson el az iskolába többször a gyermekével, mielőtt elkezdené.
  • Ha már nyitva van az épület, lehetősége van találkozni az ott dolgozókkal, és egyeztetést követően személyesen is be tudja mutatni gyermeke speciális igényeit.
  • A teremben sétálva, a székben ülve mind a gyermek, mind a szülő képet kaphat arra, hogy hogyan néz majd ki az első nap.
  • Ismerkedjen meg és készítsen fényképeket azokról a kulcsemberekről, akik részt vesznek az átmenetben. Készítsen egy könyvet a fotókból és a hozzájuk kapcsolódó információkról, amelyekre utalhat a későbbiekben, mivel ez segíthet a szorongások enyhítésében.
  • Amennyiben szükségesnek látja, érdeklődjön aziránt, hogy lehetőség van-e az iskolába való fokozatos belépésre.
  • Amennyiben még zárva van az intézmény, sétáljanak a környékén, menjenek el egy közeli játszótérre, hogy a gyermek megszokja a látványt és a hangokat.

Használjon vizuális támogatást!

A vizuális támogatások segítenek a gyermeknek megérteni, hogy mi történik és megerősíti a szóbeli kommunikációt.

A vizuális támogatás használatakor fontos, hogy:

  • Használjon világos nyelvet és adjon időt arra, hogy gyermeke feldolgozza az elhangzottakat
  • Győződjön meg róla, hogy a támogatás bemutatja a kimenetelt is a folyamat szakaszai mellett. Például ha vizuális támogatást használ a iskolabuszos utazás bemutatásához, győződjön meg róla, hogy az egész folyamatot végigkísérik a képek, beleértve az iskolába érkezést is.

Jelölje meg a változás napját egy naptárban, és ösztönözze gyermekét visszaszámlálásra az adott napig.


További ötletek a következő dokumentumban találhatók:

Jó gyakorlatok az autizmus-specifikus ellátás területéről- Az átvezetés és utánkövetés gyakorlata " (http://www.autizmusiroda.hu/dokumentum/)


Használjon szociális történeteket

A szociális történet- egy adott helyzet, esemény vagy tevékenység rövid leírása, amely konkrét információt tartalmaz arról, hogy mire lehet számítani az adott helyzetben, és miért - segíthet a gyermekének felkészülni arra, hogy mit várhat az új iskolában, és csökkenti szorongását.


A szociális történetről bővebben a következő linkeken találhat példát:

Útmutató autizmus-barát rendezvények szervezéséhez integráló intézmények számára (www.autizmusiroda.hu/dokumentumok)

http://merjmaslenni.blogspot.hu/2013/05/szocialis-tortenetek.html

Emellett a következő könyv adhat tippeket, ötleteket: Szakkner Éva-Gosztonyi Nóra: Szociális történetek autizmussal élő gyermekek számára (Geobook Kiadó, 2015)


Kommunikáljon a személyzettel és ossza meg az információkat

Rendkívül fontos az információ megosztása, és a kapcsolattartás a gyermek pedagógusaival, gyógypedagógusaival, az iskolában dolgozó személyzettel. Küldjön a gyermekével egy jegyzetet vagy e-mailt, amelyben megosztja azokat a dolgokat, amiket szeret vagy elutasít a gyermeke, mely ételeket eszi meg, és melyeket nem fogadja el. Utaljon rá, hogy gyermeke mely dolgokban igényel nagyobb segítséget, mi okoz frusztrációt számára, és mikben ügyes. Megoszthatja a tanévre vonatkozó terveit és kívánságait is.

Kezelje a gyermek szorongását

Biztosítsa gyermeke számára a lehetőséget, hogy kérdéseket tegyen fel aggodalmaival kapcsolatban, és magyarázza el, miért válik hasznára a változás.

Adjon gyermekének sok dicséretet, jutalmat a változás leküzdéséhez és egy új rutinhoz való alkalmazkodáshoz.


Forrás és további, angol nyelvű tanácsok:

https://www.autismspeaks.org/blog/2015/08/25/your-child-autism-ready-start-school-heres-some-advice

http://www.autism.org.uk/about/transition/starting-or-switching.aspx

http://raisingchildren.net.au/articles/autism_spectrum_disorder_starting_school.html


Sikeres tanévkezdést kívánunk!

Címkék: nincs címke megadva.

Kategória: Hírek


Kapcsolódó tartalmak

Térítésmentes képzéseink

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának támogatásával lehetőségünk nyílik a lent olvasható térítésmentes képzések indítására. A jelentkezési felületek elérhetők az FSZK honlapján, melyek megjelenéséről facebook oldalunkon adunk tájékoztatást.

 

Hírünk a címre kattintva tovább olvasható

Tovább...

Ezt is ajánljuk

Interjú Mark Hilley-vel, az angol Pozitív Viselkedéskezelés elnevezésű képzés trénerével

         A Nagy-Britanniában hosszú múltra visszatekintő "Pozitív Viselkedéskezelés” (Positive Behaviour Management) elnevezésű képzés az értelmi fogyatékos és/vagy autista személyek ellátása során fellépő viselkedésproblémák megelőzésére és kezelésére készíti fel a résztvevőket elméleti és gyakorlati képzés során, mely utóbbi magába foglal mozgatásos, védekező, szabaduló, eltávolító és biztos fogás technikákat.  

Hazánkban jelenleg egyedül a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft. jogosult a "Pozitív Viselkedéskezelés" képzés megtartására. Trénereink képzésüket és tréneri státuszuk megújításáMark Hilley, az angliai Positive Response Training and Consultancy (továbbiakban PRT) vezető trénerének irányításával végezték.

A Mark Hilley-vel készült riport a képzéssel kapcsolatos tapasztalatairól az alábbiakban megtekinthető.

Hírünk a címre kattintva tovább olvasható

Tovább...